CMSimple book for end users in dutch

General questions about CMSimple
bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Sat Jun 26, 2010 12:30 pm

In Dutch:
Nog enkele dagen en ik ben klaar met het schrijven van een boek 'cmsimple voor beginners'. Een Nederlandstalig boek dat misschien in de toekomst vertaald zal worden.
Dit boek is bedoeld voor de eind gebruiker (onze klant) zodat deze een naslagwerk heeft.
Wij, de designer en maker van cmsimple spenderen veel tijd aan uitleg aan onze klant over het gebruik van cmsimple. Met dit boek zul je dus een hoop tijd besparen!!
Meer informatie en de verkoop zal binnenkort geschieden via http://www.cmsimpel.nl

Graag zou ik van jullie willen weten of er echt interesse is in dit boek, hoeveel exemplaren jij zou bestellen en wat een redelijke prijs zou zijn.
Zodra ik dit weet kan ik gaan calculeren en besluiten hoeveel exemplaren ik ga laten drukken.
Mocht je interesse hebben, surf dan naar http://www.cmsimpel.nl en vul daar het formulier in.

Meer informatie soon!!!

In English:
A few more days and i finish a book for end users of cmsimple. This book will be in dutch language, but maybe in the future it will be translated.
It is for end users only (our customers) so that they have something they can consult when needed.
We, designers and developpers from cmsimple, spending a lot of time to tell our customers how to use cmsimple. With this book you will save a lot of time!!
More information and buying the book will gonna happen soon from http://www.cmsimpel.nl
Anybody who like to translate the book from dutch to english, frence, german danish??

leenm
Posts: 116
Joined: Wed Dec 09, 2009 12:33 pm
Location: Kloetinge, Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by leenm » Sat Jun 26, 2010 6:41 pm

Op zich een leuk idee, hoewel er al veel informatie op internet te vinden is. Maar voor een leek is die informatie natuurlijk lastig te vinden. Het gaat over het gebruik van cmsimple, ik neem aan dat je dan cmsimple v3.3 bedoelt en niet CMSimple_XH. Welke versie het ook betreft, ik zou er geen geld aan uitgeven om dit boek te laten drukken. Hoe je het ook went of keert, CMSimple 3.3 is verouderd en CMSimple_XH in mindere mate. In CMSimple_XH zitten allerlei oplossingen voor de onvolkomenheden, dus is het veel makkelijker te gebruiken. Natuurlijk is het grote voordeel de eenvoudigheid en compactheid van het systeem, dat maakt dat het nog steeds gebruikt wordt.
Een goed voorbeeld van een up-to-date cms dat ook compact, simpel en met flatfiles werkt, is get-simple. Als je daar een boek van gemaakt zou hebben, zou ik het positiever inzien. Het is als het schrijven van een handboek voor een Opel Astra uit 1998, Deze auto's worden nog gebruikt, zijn nog goed, maar er zijn nieuwere en betere modellen. Een handboek voor een oud model maken heeft dus niet / minder zin.

Nu wil ik je natuurlijk niet van CMSimple naar Get-Simple helpen, want op dit moment zijn we als CMSimple_XH developers bezig met een up-to-date versie van CMSimple_XH. Mijn advies is dat je het boek beschikbaar stelt als online manual (e.v.t. achter een inlog, zodat men bijv. toegang kan 'kopen') en als je een boek wilt, dat te maken voor een up-to-date CMS (Nieuwe versie CMSimple_XH als dat klaar is? ;) ) dat in populariteit aan het groeien is. De kans op succes is dan veel groter.

Leen

bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Sat Jun 26, 2010 7:57 pm

Yep, het boek is geschreven voor de XH versie, leek mij het beste want deze versie gebruik ik zelf ook.
Enig idee wanneer de nieuwe XH klaar zou zijn?? Zou er veel moeten veranderen aan een beschrijving voor de eind gebruiker?

Ik wil het niet digitaal beschikbaar stellen (ook niet betalend).... vraag me niet waarom, maar mijn gevoel wat ik heb bij een boek geven aan een klant is beter dan de klant een login te geven voor digitaal een help te bezoeken. Misschien ben ik nog te zeer van de oude stempel :-)

Toch bedankt voor je adviezen, zal ze zeker niet in de wind slaan, maar ja... heb nu al uren tijd gestoken in het boek, zelfs de cover is bijna klaar....
De nieuwe XH zal deze maand nog wel niet klaar zijn denk ik??

Dank Leen!!

leenm
Posts: 116
Joined: Wed Dec 09, 2009 12:33 pm
Location: Kloetinge, Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by leenm » Sat Jun 26, 2010 9:06 pm

bastingse wrote:Enig idee wanneer de nieuwe XH klaar zou zijn?? Zou er veel moeten veranderen aan een beschrijving voor de eind gebruiker?
Dat gaat nog wel een tijdje duren vrees ik. De eerste maanden waarschijnlijk nog geen release. Misschien na de zomer, dan is er weer voldoende vakantietijd geweest, het moet toch in de vrije tijd gebeuren. Het nu nog lastig te zeggen of er veel moet veranderen in de beschrijving voor een eindgebruiker, maar bijv. het principe / de werking van een WYSIWYG-editor blijft natuurlijk (bijna) hetzelfde.
bastingse wrote:maar mijn gevoel wat ik heb bij een boek geven aan een klant is beter dan de klant een login te geven voor digitaal een help te bezoeken.
Het heeft ook te maken met het type klant. Er zijn inderdaad genoeg mensen die liever een boek hebben dan een digitale handleiding.
bastingse wrote: Toch bedankt voor je adviezen, zal ze zeker niet in de wind slaan, maar ja... heb nu al uren tijd gestoken in het boek, zelfs de cover is bijna klaar....
Dan is het ook niet handig om het af te blazen. Als je weet/vermoed dat je doelgroep inderdaad groot genoeg is, kan het boek best rendabel zijn. De grootste beperking is (denk ik) de taal, de grootste groep CMSimple-gebruikers kan geen Nederlands. Misschien kan het vertaald worden in het Duits? :D

Leen

bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Sun Jun 27, 2010 1:57 pm

We gaan het er toch op gokken en 200 exemplaren laten drukken in de Nederlandse taal. We zullen zien waar het naar toe leid. Je hebt gelijk Leen, er zijn meer 'anders talige' gebruikers dan de nederlandse, maar 200 stuks zal ik toch wel kwijt raken? Fingers cross :-)

Zijn er nog Nederlandse of Belgische vrienden hier die een goede vertaling zouden kunnen maken? Mijn engels is niet goed genoeg en duits of frans al helemaal niet :-)

johnjdoe
Posts: 571
Joined: Tue May 20, 2008 6:32 am

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by johnjdoe » Mon Jun 28, 2010 8:34 am

bastingse wrote:Zijn er nog Nederlandse of Belgische vrienden hier die een goede vertaling zouden kunnen maken?
Mischien zal ik het boek kunnen overzetten in duits of frans...

bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Mon Jul 05, 2010 6:24 am

Nog een weekje werk ivm herschrijven en spelling, dan kan de eerste versie gedrukt worden in NL. Daarna zal ik je contacten over een eventuele vertaling. Bedankt nu alvast voor je aanbod!!!

bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Sun Sep 12, 2010 2:44 pm

Veel later dan gedacht maar uiteindelijk is het boekje er dan toch.
A5 formaat, 86 pagina's, nederlandstalig en te bestellen op http://www.cmsimpel.nl

bastingse
Posts: 308
Joined: Fri Jun 06, 2008 9:38 pm
Location: Netherlands
Contact:

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by bastingse » Mon Jun 16, 2014 7:08 am

4 years later a new version of the dutch book 'CMSimple voor beginners' is out now.
It is wrote for cmsimple 1.6 xh or higher. 73 pages.
Order on www.cmsimple-xh.nl

svasti
Posts: 1651
Joined: Wed Dec 17, 2008 5:08 pm

Re: CMSimple book for end users in dutch

Post by svasti » Mon Jun 16, 2014 1:08 pm

For those who don't speak Dutch and wonder what this book is....

Emile sent me a copy, so I can say something about it. It is a booklet you want to give to clients for whom you just made a website, and for whom all this is new. You probably explained everything, but two days later they don't remember exactly what to do. Emile's booklet just takes them by the hand, in a nice way.

Well, we have the CMSimple_XH WIKI Users Manual, but that's pretty dry compared to Emile's book. Emile's book is more basic; it tries to take away the uncertaincy and fear newcomers have, when they start with their first website.

I certainly wish him all the best for the sale of this book.
svasti

Post Reply