Ændre sprog

Et CMSimple support forum for dansktalende brugere og udviklere

Moderator: ZiPs

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Ændre sprog

Post by Hugorm » Sun Mar 18, 2012 5:24 pm

Er der nogen, der kan fortælle hvor instruktioner (manual) til indlæsning af sprogpakker skal findes?

Jeg ville forsøge at teste version 1.5.2, men trods ihærdig søgen kan jeg ikke finde en beskrivelse af hvad man gør med den udpakkede sprogpakke.
Tilsyneladende er der oversættelser til flere biblioteker.

Nu er jeg med på at det første man bliver blind på er øjnene - alligevel undrer det mig at jeg ikke kan finde en beskrivelse -ej heller på engelsk eller tysk.

Forhåbentlig er det bare cmSimpel? :?

Hugo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Ændre sprog

Post by cmb » Sun Mar 18, 2012 5:34 pm

Hej Hugo,

ja, det synes vi har glemt at give nogle informationer om, hvordan du installerer! :oops: Men det kan afhænge af vedligeholderen af sprogpakken, præcist hvordan han pakker sin download. En lille readme.txt kan være passende.

For den danske sprogpakke: blot udpakke filen. Upload indholdet af mappen CMSimple_XH_15RC2_20101023_lang_da/ (2 mapper: cmsimple/ og plugins/) til din CMSimple_XH installation, således at disse mapper matcher de allerede eksisterende.

/Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Ændre sprog

Post by Hugorm » Sun Mar 18, 2012 7:13 pm

Tak for dit hurtige svar Christoph.

Umiddelbart forstår jeg det ikke!

Har jeg forstået følgende korrekt:
1. Udpak Zip file.
2. Kopier hver enkelt file til serveren i den samme biblioteks struktur, som angivet i den udpakkede Zip file.

i alt 11 biblioteker og 6 filer?

Hugo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Ændre sprog

Post by cmb » Sun Mar 18, 2012 7:29 pm

Hej Hugo,
Hugorm wrote:Umiddelbart forstår jeg det ikke!
Jeg er bange for det er et sprog problem (jeg bruger google translate).
Hugorm wrote:Har jeg forstået følgende korrekt:
1. Udpak Zip file.
2. Kopier hver enkelt file til serveren i den samme biblioteks struktur, som angivet i den udpakkede Zip file.

i alt 11 biblioteker og 6 filer?
Ja. Med andre ord: for hver en.php som allerede findes, skal der være de respektive da.php. Men jeg har lige set, at nogle filer mangler i sprogpakken. Den vigtigste er plugins/pluginloader/languages/da.php. For nu kan du omdøbe plugins/pluginloader/languages/de.php til da.php (så vidt jeg ved, du forstår tysk).

Jeg vil informere vedligeholdere af den danske sprogpakke.

/Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Ændre sprog

Post by Hugorm » Sun Mar 18, 2012 7:38 pm

Tak endnu engang.

Så har jeg fornemmet lidt.... og det betyder at for hver plugin eller add-on skal jeg selv undersøge om der skal en oversættelse til? :?

Her øges forvirringen så - hvordan finder 'settings' ud af mit sprog valg?
Skal jeg så selv sætte sproget eller checker plug-ins stadig efter sprogvariablen?

Hugo

Ps. jo jeg forstår lidt tysk og synes at Google ofte mangler 'nicht'

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Ændre sprog

Post by cmb » Sun Mar 18, 2012 8:22 pm

Hej Hugo,

Jeg er bange for, at google translate svigter mig. :( Så jeg vil prøve at forklare det med billeder.

Din CMSimple installation ser nogenlunde sådan ud:
[ external image ]

Den sprogpakke ser sådan her:
[ external image ]

Du kan se, hvordan mapperne korrelerer. Bare uploade begge mapper, så vil matche. Jeg håber, at det er tydeligt nok. :?

Når du har uploadet begge mapper, skal du blot gå til Settings->CMS->Language og vælge "da". Efter at du får en fejl, at pluginloader ikke kan finde sprogfilen. Så omdøbe plugins/pluginloader/languages/de.php til da.php. Dette er kun en løsning, indtil det korrekte da.php er til rådighed.

Kun de plugins, der indgår i CMSimple_XH fordelingen brug for denne "behandling". Andre plugins vil komme med alle tilgængelige sprogfiler som "altid".

/Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Ændre sprog

Post by Hugorm » Sun Mar 18, 2012 8:53 pm

Jeg kan følge dig meget langt.

Nu er det bare sådan at mappen 'plugins' har fire (4) undermapper (filebrowser, meta_tags, page_params og pagemanager) som derfor ikke lige kan kopieres. Hver undermappe har en mappe 'languages', hvor i der findes en *.php file.

I versioner frem til 3.3 blev plugin tekster lagt til i en (1) sprogfile.
Nu er der tilsyneladende noget i versionen og noget i pluginen.

Har XH-teamet en standard?

Hugo

cmb
Posts: 14225
Joined: Tue Jun 21, 2011 11:04 am
Location: Bingen, RLP, DE
Contact:

Re: Ændre sprog

Post by cmb » Mon Mar 19, 2012 1:39 am

Hej Hugo,

jeg er ikke sikker, hvis jeg forstår dig korrekt.

I CMSimple_XH sproget filer struktur er næsten identisk med CMSimple 3.3. For "core" sprogfilerne er i cmsimple/languages/: en.php, da.php etc. Derudover hvert sprog har en fil enconfig.php, daconfig.php etc. (Det er det eneste, der har ændret sig siden CMSimple 3.3).

Sprogfilerne af plugins er, blev de altid har været: i plugins/PLUGINNAME/languages/. 1 fil for hver plugin og sprog.

Den store forskel er i form af fordelingen. CMSimple ("klassiske") havde de nødvendige sprogfiler, men ingen plugins medfølger. CMSimple_XH leveres med en.php og de.php alene, og desuden omfatter flere plugins.

Den grundlæggende idé er: distribuere CMS med nogle meget nyttige plugins der allerede er optaget, men fjerne yderligere sprog filer, som er svært at fastholde for at udvikle holdet. I stedet oversættere bør give sprogpakker, som indeholder alle de nødvendige sprogfiler til den grundlæggende fordeling. Andre plugins vil fortsat distribuere alle tilgængelige sprogfiler i deres download.

Betyder det at rydde op i situationen for dig? :?

/Christoph
Christoph M. Becker – Plugins for CMSimple_XH

ZiPs
Posts: 633
Joined: Thu May 22, 2008 6:17 pm
Location: Faxe, Denmark
Contact:

Re: Ændre sprog

Post by ZiPs » Mon Mar 19, 2012 6:39 pm

Hej Hugo og Christoph

Jeg har opdateret sprog filerne så de nu også passer til version 1.5.2 http://www.cmsimple.ws/?Downloads:Sprogpakker

Med hensyn til at installere filerne, er det som Christoph skriver, blot at kopier de 2 mapper med sprogfilerne over i de 2 andre mapper, dvs at man behøver ikke og åbne hver undermappe for at indsætte da.php

/ZiPs
Preben Dahl | Webmaster cmsimple.dk | Projekt-og domæne ejer Gert Ebersbach

Hugorm
Posts: 112
Joined: Thu May 22, 2008 6:45 pm
Location: Denmark

Re: Ændre sprog

Post by Hugorm » Mon Mar 19, 2012 9:48 pm

Tak for svaret.

Det er jo simpelt for udviklerne!.
Er der nogen, der tænker på noget simpelt til brugerne, der bare skal have noget af deres eget på internettet?

Efter min opfattelse mangler der en rutine til, automatisk via CMSimple_XH, at kunne vælge et andet sprog.
Skal systemet ikke indeholde en sådan rutine kan man ligeså godt acceptere alle data i content (ingen page_params) og tillade opload af content fra helt andre editore (som brugeren kender) end de valgte.

Hugo

Ps. Og så ændrede versionen sig lige til 1.5.3 :roll:

Post Reply